Boże Narodzenie to czas, który często spędzamy na wspólnym, rodzinnym biesiadowaniu. Czasami zdarza się jednak, że cierpimy na dolegliwości żołądkowo-jelitowe właśnie za sprawą przejedzenia. O tym, jak zaplanować swoje posiłki w święta i co robić, by nie doświadczać nieprzyjemnych skutków nadmiernego objadania się, mówi lek. Andrzej Bełda, lekarz rodzinny z Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych.

Przejedzenie następuje wtedy, gdy naszemu żołądkowi dostarczymy nadmierną ilość pokarmu, której nasz organizm w rzeczywistości nie potrzebuje. Dlatego skutkami przejedzenie podczas świąt są nierzadko biegunki, nudności czy wymioty. W niektórych przypadkach niepohamowane łakomstwo może skończyć się nawet wizytą w szpitalu.

– Kiedy zasiadamy do suto zastawionego stołu, musimy pamiętać o umiarze. Świąteczne potrawy kuszą, jednak ich nadmierne mieszanie razem ze słodkimi napojami i alkoholem może skończyć się poważną dolegliwością gastryczną. Warto obserwować swoje ciało. Jeśli podczas lub po posiłku jest nam gorąco, czujemy się bardzo senni i pocimy się, oznacza to, że już jesteśmy najedzeni. Musimy pamiętać, że nasz układ pokarmowy ma ograniczone możliwości przyswajania jedzenia – mówi lek. Andrzej Bełda, lekarz rodzinny z Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych.

Przepełniony żołądek zaczyna boleć, a świątecznemu smakoszowi zaczynają doskwierać takie problemy, jak zgaga, nadmierne odbijanie, zaparcia czy wzdęcia. Jednak nawet podczas świąt można skutecznie usprawnić pracę organów trawiennych przestrzegając kilku podstawowych zasad.

  1. Bądź aktywny.

Kiedy czujesz gorsze samopoczucie, idź na spacer. Ruch na świeżym powietrzu, np. godzinny spacer, wesprze pracę układu pokarmowego i pozwoli pozbyć się nadmiaru kalorii.

  1. Ogranicz ciężkostrawne potrawy.

Na bożonarodzeniowym stole dominują zazwyczaj potrawy ciężkostrawne z wysoką zawartością tłuszczów, tj. bigos, kapusta z grochem czy pierogi z grzybami. Najlepszym sposobem na poprawę trawienia jest zmiana nawyków żywieniowych. Podczas świąt kontrolujmy ilość spożywanego pokarmu, nakładając sobie małe porcje potraw.

  1. Wybierz przyprawy, które usprawnią pracę układu pokarmowego.

Czosnek pozwala skutecznie redukować wzdęcia, zwalcza również zgagę. Jest też naturalnym, łagodnym antybiotykiem, który działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo. Z kolei kminek pobudza pracę układu trawiennego i wydzielanie soków trawiennych.

  1. Zrezygnuj ze słodkich napojów.

Jeśli czujesz się pełny, całkowicie zrezygnuj z zimnych, słodkich, gazowanych napojów, które nie tylko zawierają duża liczbę kalorii, ale nasilają dolegliwości związane z przejedzeniem. Pij dużo wody mineralnej, dzięki której rozrzedzisz soki żołądkowe i zmniejszysz uczucie głodu. Jeśli dopadnie cię niestrawność, pij gorącą herbatę bez cukru lub sięgnij po zioła, tj. mięta czy werbena. Dobrym pomysłem będzie też ciepły kompot z suszonych owoców.

  1. Nie głodź się.

W dzień Wigilii najczęściej nic nie jemy przez cały dzień po to, żeby wieczorem oddać się rozkosznej uczcie dla podniebienia. Nie jest to dobre rozwiązanie. Naprzemienne objadanie się i stosowanie głodówek spowalnia przemianę materii. Lepszym pomysłem będzie zastosowanie lekkostrawnej diety.